h1

Pendidikan

One comment

  1. Dalam 3 ilmu Fardhu Ain Islam. 1) Tauhid 2) Fekah 3) Akhlak .
    Nampaknya Tauhidlah yang paling ditinggalkan dimerata-rata majlis ilmu tak kira disurau ataupun masjid. Dimalaysia ini nampaknya kesan penjajahan dan kejatuhan empayar Othmaniah cukup memberi kesan yang hampir menyeluruh terhadap ilmu Tauhid, seluruh dunia islam juga tidak terkecuali. Nampaknya barang siapa yang bercita2 nak cari kerja atau tauliah dalam mempelajari ilmu islam mereka berjaya mendapatkannya, tetapi hanya sekadar kerja. Ingin saya kongsikan disini dengan para sekelian untaz2 yang bertauliah kerana niat tauliah anda menyukarkan anda memperolehi kebenaran Islam itu sendiri. Selepas era penjajahan keatas Islam dan semua negara2 Islam telah dimerdekakan dengan syarat menerima sistem Jus(Jews) Soli. Jadi semua sistem pemerintahan termasuk pendidikan Islam juga tidak dapat lari dikekang oleh sistem itu. Jadi jika Tauliah yang dikejar maka dapatlah tauliah tetapi jika kebenaran yang dikejar maka Allah sangat pengasih dan pemurah. Benarlah pesan nabi dimana Islam telah kembali “dagang”. Ketahuilah wahai sekelian umat Islam dimana sekiranya Islam tanpa Tauhid yang benar maka umpama imannya orang2 munafik. Inilah peringatan yang sangat berat diterima.. Tetapi inilah reality.

    Lihat Sajalah apa dah jadi pada Arab Saudi dan Mesir setelah era penjajahan. Saya mengambil 2 contoh negara Islam ini kerana sistem kekangan yang diguna pakai disana sangat efektif kepada seluruh dunia islam terutamanya dalam sistem pendidikan. Apakah terjadi pada Arab Saudi setelah Khalifah terakhir ” Sultan Abdul Hamid ke-2″ digulingkan oleh Abd. Aziz bin Abdul Rahman As-Saud bersama sokongan sebahagian(bukan semua) golongan pembelot Al-Wahabi. Sistem Pendidikan diambil alih secara menyeluruh oleh golongan pembelot itu. Maka tinggallah sekolah Agama Rakyat yang daif tanpa sebarang bantuan dari kerajaan menjalankan ajaran Islam yang benar. Golongan pendakwah Islam yang sebenar ini tiada pernah menjual agamanya malah mereka berjuang terus menerus demi Islam walaupun ditindas dengan sistem tauliah diperkenalkan untuk semua sekolah bantuan kerajaan. Mereka terus menerus mengajar tanpa tauliah dan beri tauliah. Sistem tauliah ini diguna pakai oleh sebahagian besar negara2 Islam lainnya di polopor oleh kerajaan Arab Saudi untuk terus menerus memberi tekanan kepada sokolah agama rakyat.
    Kerajaan Mesir juga tidak terkecuali dari konkongan dimana Al-Azhar yang menjadi lambang pendidikan Islam diera sebelum penjajahan telah di jadikan mangsa secara halus. Jika anda ingin menyambung PHD bahagian Usuluddin in Universiti Al-Azhar apakah syaratnya?..Tanyalah ustaz2 yang bertauliah dari Al-Azhar jika ingin jawapannya semoga yakin dan percaya anda tidak diletak keatas saya. Ini adalah soalan yang mana jawapannya harus dipertanggungjawabkan keatas bahu umat Islam…Tauhidullah adalah tangungjawab 25 Rasul yang diutuskan Allah. Jadi inilah punca masalah umat Islam dikongkong… Tidak hairanlah bagi saya sekiranya kerajaan Mesir dan Arab Saudi adalah musuh umat Islam yang nyata pada hari ini…



Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: